Forever Romania la 20 de ani
Forever Living Products Romania si-a deschis portile in ianuarie 1999. Au trecut de atunci 20 de ani. Putini FBO de astazi cunosc in detaliu vremurile in care o echipa mica, dar extrem de entuziasta a pornit pe drumul Forever. De fapt, totul a inceput putin mai devreme.
Cand, cum si o multime de alte detalii aflam de la Dr. Gábor & Dr. Dóra Szőcs, Country Manageri Forever Living Products Romania si Republica Moldova.
1. Care a fost primul vostru contact cu compania Forever?
Gabor: Prima data am auzit de produsele Forever si de companie in toamna anului 1996, cand o cunostinta de-a noastra ne-a pus in legatura cu Szabó József, cel care ulterior a reusit sa porneasca afacerea in Europa de Est.
El este azi sponsorul superior al tarilor din aceasta regiune. Jozsi a fost pentru noi, la fel ca in cazul multora care ii sunt recunoscatori pentru inceputul unor extraordinare cariere Forever, o persoana providentiala
2. V-ati gandit atunci ca Romania ar putea fi o tara de succes?
Dora: Eram foarte tineri si simteam ca putem urni si muntii din loc. Ne-a impresionat anvergura Forever si am simtit ca Romania merita o asemenea sansa. Sigur ca am avut emotii uriase, dar ne-a incurajat increderea pe care ne-a aratat-o Rex. Asa ca am mers inainte si noi cu incredere si am indraznit ceea ce putea sa para un vis de neatins.
In acel moment, deschiderea oficiala a Romaniei ca tara Forever abia se intrezarea intr-un orizont mai indepartat, pentru ca cele mai apropiate tari Forever au fost Germania si Polonia. Dar, in curand, Forever si-a deschis portile in Cehia, Slovacia si Ungaria, asadar Romania a ajuns in apropierea retelelor de distributie Forever.
3. Cum l-ati cunoscut pe fondatorul companiei?
Gabor: La deschiderea oficiala din Budapesta am fost invitati de Szabó József si am avut onoarea sa-l cunoastem pe Rex Maughan, fondatorul vizionar al companiei noastre. Din prima clipa ne-a impresionat cu energia lui debordanta si cu dorinta de a-i ajuta pe cei din jur.
Caldura lui sufleteasca, generozitatea fara margini si capacitatea uimitoare de a fi atent la oameni, a descoperi si a retine esentialul din oameni pur si simplu ne-au fascinat. Iar el, desi abia ne cunoscusem, ne-a tratat ca pe niste vechi prieteni, cu multa incredere si grija.
4. Care a fost momentul de pornire al companiei in Romania?
Dora: intalnirea cu Rex a fost scanteia care a aprins flacara in inimile noastre si ne-a facut sa ne indragostim definitiv de Forever. Apoi, datorita startului din Ungaria, in mai putin de un an au aparut primii FBO din Romania sponsorizati din tara vecina, iar pana in vara anului 1998 o echipa entuziasta si devotata era deja gata sa-si inceapa activitatea in Romania. A fost momentul in care deschiderea oficiala a pietei din Romania nu mai putea fi evitata.
in paralel cu aceasta dezvoltare de retea si cu aparitia primilor Manageri Forever in Romania, am inceput pregatirile administrative pentru infiintarea companiei si pentru autorizarea de punere pe piata a produselor.
5. Cum a fost Romania acum 20 de ani, ca tara in care incepi o afacere?
Gabor: Din fericire Rex ne-a molipsit cu optimismul lui, asa ca ne-am preocupat mai putin de conditii si mai mult de solutii. Nu eram o tara UE, aveam un curs valutar care a crescut in primul an (1999) cu 60 de procente, ceva de neimaginat astazi.
Primul transport a fost vamuit intr-o saptamana, nu exista firma de curierat si aveam un singur depozit in Bucuresti, desi majoritatea celor care au pornit pe acest drum se aflau la sute de kilometri de Capitala.
Cateodata ne mai intrebam – cat de inconstient trebuie sa fii sa pornesti in asemenea conditii pe un asemenea drum? Dar pionierii de atunci nu s-au intrebat, au avut un vis, au avut curaj si nu s-au lasat, iar daca ei au mers mai departe, am mers si noi.
Au fost vremuri pline de provocari, care ne-au calit si pe noi, si pe FBO de atunci.
6. Si anii care au urmat? Era mai usor sau mai complicat?
Dora: in orice companie prima perioada este plina de provocari, pana construiesti o echipa cu care sa mergi inainte. Asa simte probabil si un FBO, care urca in ritm sustinut treptele planului de marketing cand are un numar de colaboratori, dar si in cazul angajatilor care nu mai sunt nevoiti sa faca de toate.
Pentru ca la inceput, una si aceeasi persoana facea facturile, elibera produsele si raspundea la telefon in sediul companiei. Iar ca sa preintampine orice risc de rutina raspundea si la telefon si mai descarca si camionul de marfa.
Am avut asemenea oameni extraordinari, inimosi, pasionati, ei sunt in echipa si astazi, sunt trup si suflet Forever. Pe de alta parte, cum organizatia a inceput sa se largeasca, si responsabilitatile au crescut pe masura. A fost frumos si palpitant sa vezi cum luna de luna sporeste echipa de FBO a Romaniei.
7. Cand ati simtit ca nu mai exista cale de intoarcere?
Gabor: Daca vorbim de reteaua de FBO, inca din primele luni s-a vazut foarte clar ca pionierii Forever ai Romaniei nu se vor opri din calatoria palpitanta in care pornisera cu atata entuziasm si vor avea din ce in ce mai mare succes.
Drept dovada, in a treia luna de la infiintare am batut recordul de vanzari de pana atunci pentru o tara nou deschisa. in acea perioada, produsele veneau cu vaporul din SUA si, fiindca nu aveam un depozit central in Europa pentru situatii neprevazute, am fost nevoiti sa apelam la un transport aerian de Aloe Vera Gel ca sa nu ramanem fara marfa. Nu cred ca au mai sosit vreodata bauturi de acest fel in Romania cu avionul!
in ceea ce priveste compania din punct de vedere administrativ, dupa primul an ne-am putut da seama ca ceea ce se intampla in Romania nu va fi de scurta durata.
8. A urmat un deceniu de succese extraordinare, dupa care a venit criza economica. Cum vedeti azi acea perioda plina de dificultati?
Dora: Ca sa raspund cat mai nuantat la aceasta intrebare, cred ca merita sa ne amintim ca, desi conditiile economice pot avea un efect serios asupra vanzarilor, afacerile industriei din care facem parte nu merg intotdeauna exact in directia in care am presupune potrivit factorilor externi.
Am avut de pilda ani cu vanzari spectaculoase, desi tara se lupta cu o inflatie serioasa si nici salariile nu erau la nivelul de astazi. Daca Rex ar fi luat in considerare conditiile de acum 20 de ani, cred ca nu ar fi inceput nimic in Romania.
insa el a avut curajul, a avut inspiratia sa vada mai departe de conjuncturi. si ne-a convins prin actiunile lui ca ceea ce cladim cu mainile noastre e mai puternic, mai bun si mai durabil decat conjuncturile care sunt uneori nefavorabile.
Pe de alta parte, desi in perioda de criza am suferit, am avut ceva de neinlocuit in ecuatia evenimentelor – oamenii. Sute si mii de FBO au ramas fideli companiei in momentele mai grele si asta ne-a facut sa credem in orice situatie, oricat de dificila, ca va fi numai o chestiune de timp sa revenim pe un trend ascendent.
Se spune ca adevaratii lideri se cunosc in vremurile dificile. Fata de companiile care astazi nu mai exista sau care nu si-au mai revenit cu adevarat dupa acea criza generala, Forever Romania a ramas stabila si puternica. Iar echipa este marele atu al companiei, este resursa de energie, de suflet, de speranta si de succes.
9. Care este ingredientul cel mai important in network marketing?
Gabor: Fara doar si poate, in Forever ingredientul numarul unu este FBO. inca de la inceput,
Rex Maughan ne-a ghidat spre aceasta idee. Desi ne mandrim cu produse de exceptie si suntem numarul unu mondial in distribuirea produselor pe baza de Aloe vera, “produsele vedeta” raman toti acei FBO care tin in viata compania Forever.
10. Cum a influentat aparitia platformelor de social media filozofia companiei si metodele de lucru?
Dora: Rex Maughan a gandit principiile Forever in 1978; ele sunt atat de valoroase, de cuprinzatoare, de autentice, incat raman la fel de actuale si azi si vor ramane si pentru viitor fundatia pe care se construieste succesul companiei. Dorim sa fim cea mai buna companie cu cele mai extraordinare produse si sa dam zi de zi o mana de ajutor celor din jur.
In cele doua decenii de cand exista FLP Romania am avut cu totii parte de schimbari care au condus la o comunicare mai rapida, mai eficienta, iar expunerea companiei si a oricarui FBO poate fi foarte mare. Asta este extraordinar, daca folosesti inteligent si echilibrat oportunitatile social media.
Pe de alta parte, oamenii sunt la fel de importanti ca inainte, intalnirile si comunicarea personala (face to face) raman de neinlocuit in construirea afacerii Forever. Cine crede ca platformele social media vor lucra singure se insala, factorul uman nu poate fi substituit nici cu cea mai performanta platforma, dar asemenea platforme pot contribui in mod evident la eficienta contactarii si a informarii persoanelor. Astazi, cu un singur click, poti ajunge la sute sau mii de persoane, nemaivorbind de continutul mesajelor si informatiilor pe care le poti impartasi acestor oameni.
11. In activitatea unei companii, ce inseamna concurenta - un rau necesar sau ceva care poate avea o influenta pozitiva asupra dezvoltarii?
Gabor: Cand vorbim de Forever, in primul rand trebuie sa fim constienti ca facem parte dintr-o industrie extrem de dinamica, una care atrage din ce in ce mai multe companii sa experimenteze vanzarea prin network marketing. Pe langa companiile existente de decenii, stabile si bine cotate, in ultimii ani au aparut multe companii de vanzari clasice care si-au dezvoltat si un segment de network marketing.
Aceasta industrie devine din ce in ce mai puternica si ne obliga sa ramanem la standarde ridicate. Am considerat intotdeauna ca o competitie serioasa, care respecta regulile jocului, intareste increderea in aceasta industrie si ne provoaca sa fim si noi din ce in ce mai buni.
Pe de alta parte, facem parte dintr-o industrie a sanatatii, a produselor pe baza de Aloe vera; ambele au devenit o adevarata moda in ultimele decenii. Suntem cei mai mari cultivatori de Aloe vera si cei mai mari distribuitori de produse bazate pe aceasta planta extraordinara, promovam un stil de viata sanatos si cu siguranta ne dorim sa ramanem asa si in viitor.
12. De ce ar trebui astazi sa inceapa cineva o afacere Forever?
Dora: Pentru ca nu a existat un moment mai bun in ultimii 20 de ani! Avem maturitatea echipei Forever, cu lideri de retea care sunt gata sa impartaseasca experientele acumulate in doua decenii si avem o societate mult mai deschisa decat in etapa de inceput.
Ganditi-va ce posibilitati are astazi cineva in comparatie cu cele din 1999. Multi s-au obisnuit poate sa vada in special jumatatea goala a paharului. Dar noi, la Forever, credem ca, desi se putea face si mai mult in aceasta tara in ultimii 20 de ani, nivelul de trai a crescut semnificativ.
Evident, sunt inca destule de rezolvat, insa faceti o comparatie intre ce-si permitea cineva sa cumpere din venitul la inceput de Forever Romania si ce-si permite azi. Unii poate ca ne considera optimisti, dar noi suntem convinsi ca a vedea binele, a vedea progresul real inseamna sa fim realisti.
13. Si cum ramane cu sintagma “primii care au inceput vor ramane primii”?
Gabor: Aceasta idee preconceputa si ca atare falsa se bazeaza pe o perceptie gresita. Teoretic, daca te apuci de ceva mai repede, in timp poti ajunge mai departe. Este usor de inteles ca un FBO cu o activitate de 10, 15 sau 20 de ani poate avea un rezultat mai bun decat cel care si-a inceput activitatea de 2-3 ani.
Daca ne aventuram in comparatii, ar trebui sa le facem insa intre FBO activi. Exista exemple cu cei care s-au alaturat companiei in 1999 si astazi nu mai sunt activi. Pe de alta parte, exista FBO care si-au inceput activitatea doar de cativa ani si astazi se regasesc in top.
Compania Forever te va aprecia si te va plati intotdeauna potrivit eforturilor tale de construire a retelei si nu potrivit vechimii de la data semnarii Formularului de inscriere. Daca doresti sa ramai in top sau sa fii in top, esti nevoit sa faci efort zilnic in acest sens.
14. Cum vedeti importanta consumatorilor versus FBO?
Dora: Daca ne gandim la sintagma “fiecare FBO este un consumator, dar nu fiecare consumator este un FBO”, suntem inclinati sa credem ca avem de-a face cu doua tabere. in realitate, lucrurile sunt mult mai simple.
Avem un numar impresionant de consumatori, care utilizeaza produsele Forever fara sa fie implicati in dezvoltarea afacerii; le plac mult produsele noastre si pur si simplu le consuma. Numai ca aceste produse nu se gasesc in magazinele obisnuite. Informatia, reclama, publicitatea sunt asigurate de acei FBO care, la randul lor, cauta noi clienti si persoane care ar dori sa-si dezvolte propria afacere Forever.
Un FBO este si un consumator fidel al produselor. N-ai cum sa promovezi ceea ce nu testezi si nu folosesti zi de zi. intre consumatori si FBO nu exista bariera, cunosc nenumarate cazuri in care dupa o perioada de utilizare de produse oamenii s-au indreptat spre oportunitatea de afacere. in vocabularul Forever consideram ca o persoana care initial a zis “nu” la afacere, de fapt a spus “nu in acest moment”.
Portile raman deschise in ambele directii, dar trebuie sa fim constienti ca nu toata lumea va construi o afacere Forever. O retea sanatoasa de network marketing are un echilibru intre constructori de retea si consumatori. Ne straduim ca si in Forever sa existe acest echilibru.
15. Care sunt atuurile afacerii Forever fata de o afacere clasica?
Gabor: Afacerea Forever se bazeaza pe aceleasi principii ca orice afacere clasica – daca vorbim de timp, implicare, seriozitate, perseverenta, dar exista si cateva avantaje majore in ceea ce priveste riscurile initiale.
Aici nu exista o investitie de capital si din start poti sa-ti alegi colaboratorii cu care vei merge mai departe. Tot ce vrei sa stii despre afacerea Forever poti afla de la sponsorul tau sau de la linia superioara. Teama cea mai mare a unui antreprenor clasic la inceput de drum este daca investitia initiala se va recupera vreodata si daca produsele sau serviciile oferite vor avea succes in randul potentialilor clienti. Aici nu exista motive pentru asemenea temeri.
Oportunitatea Forever este ca o mica franciza care-ti pune la dispozitie toate elementele necesare pentru a porni o afacere, doar ca nimeni nu-ti va cere niciun ban pentru folosirea “sistemului de lucru”. Piata este “testata” de 20 de ani in Romania si de 40 de ani in peste 160 de tari, iar totul functioneaza perfect. De ce sa risti cu ceva nou, nesigur si sa-ti investesti economiiile sau un imprumut de la banca?
16. Cum vedeti un candidat ideal pentru oportunitatea Forever?
Dora: Daca unii cred ca exista un candidat ideal in functie de pregatire profesionala, varsta sau orice alt criteriu, probabil ca-i vom surprinde – echipa de FBO a Romaniei este foarte diversa. Indiferent de nivelul ocupat conform Planului de marketing, avem persoane cu tot felul de “background”-uri, dar cei de succes au ceva in comun. La un moment dat au inceput sa munceasca perseverent, nu s-au mai lasat opriti de nimeni si de nimic.
Restul, aproape ca nu conteaza. Obisnuim sa spunem ca oricine poate ajunge oriunde in Forever prin munca proprie si cu o atitudine pe masura.
17. Dezvoltarea personala este un atu indispensabil?
Gabor: Acest element devine indispensabil la un moment dat. Ideal ar fi sa te ocupi de asta pe masura ce avansezi pe treptele Planului de marketing, caci o echipa din ce in ce mai mare necesita capacitati de leadership pe care de multe ori nu le ai atunci cand te alaturi companiei.
Dezvoltarea personala te ajuta sa te autoevaluezi continuu, te face capabil sa gasesti solutii si sa cultivi mentalitatea necesara pentru a depasi mai usor obstacolele inevitabile pe drumul catre succes. Daca gasesti sprijin in acest sens de la echipa careia te-ai alaturat si vei avea parte de o “scoala” de dezvoltare personala, ai o considerabila sansa in plus pentru a reusi.
Din fericire astazi exista nenumarate oportunitati de acest gen – fie ca vorbim de carti de specialitate, de informatii impartasite de linia sponsoriala sau de persoane specializate in aceasta tema din afara Forever, atat in tara, cat si in strainatate.
18. Care ar fi nivelul la care un FBO ar putea sa-si inceteze activitatea si sa spuna, “gata, am iesit la pensie” sau “gata, ma simt realizat”?
Dora: Si in Romania, si in celelalte tari Forever exista o multime de FBO cu o situatie financiara la care oamenii obisnuiti nici nu indraznesc sa viseze. Veniturile obtinute din Forever pot fi mult mai consistente si mult mai sigure decat orice fel de pensie.
Probabil ca multi incepatori au un plan concret de a iesi la un anumit moment dat “la pensie”, sa se retraga din activitatea zilnica si sa se bucure de roadele muncii depuse. E posibil si este si de inteles. Doar ca, dupa cate am observat in toti acesti ani, se petrece exact contrariul. Nu numai ca n-avem “pensionari Forever”, dar cei cu vechime in companie se implica adesea la fel de energic si activ ca la inceputuri.
Motivul este extrem de simplu si nu inceteaza sa ma emotioneze. il vad si la ceilalti, il traim si noi, in calitate de Country Manageri – fiind alaturi de companie si de echipa o perioada indelungata, activitatea Forever devine un stil de viata, iar echipa se transforma cu adevarat intr-o a doua familie.
Este o munca pe care oamenii o fac cu pasiune, cu bucurie, cu totala daruire, nu seamana in niciun fel cu o obligatie, cu o povara. Este un stil de munca foarte cuprinzator, foarte generos, foarte incitant. De ce ar renunta cineva sa-si ajute semenii si sa calatoreasca alaturi de echipa pentru a sta retras?
Evident, legat de pensie, daca cineva si-ar dori totusi sa mai incetineasca putin motoarele, se poate considera independent din punct de vedere financiar incepand de la nivelul de Manager Nestemata, daca a reusit sa puna bazele unei echipe puternice.
19. Familia Forever este chiar o familie?
Gabor: Da, este o familie de suflet, o familie unita prin idealuri comune si prin pasiuni comune. Oameni care impartasesc aceleasi valori – valorile lui Rex Maughan, oameni care lucreaza, se distreaza impreuna si care formeaza relatii mult mai profunde decat la un obisnuit loc de munca.
Exista o relatie speciala intre FBO care poate trece peste echipele proprii, peste tari si continente. si exista o relatie afectiva extrem de stransa intre FBO si fondatorul companiei, presedintele companiei si vicepresedintii acesteia.
Fie ca vorbim de Rex Maughan, Gregg Maughan, Navaz Ghaswala, Aidan O’ Hare, Peter Boots sau ceilalti membri ai Comitetului Executiv, prezenta, caldura si sprijinul lor se simt zi de zi. Chiar ii simtim aproape. Aceasta latura umana si asemenea sentimente intense credem ca sunt o caracteristica aparte a companiei noastre.
si pe aceasta cale dorim sa le multumim pentru toata increderea investita in noi si in toti FBO din Romania, carora de asemenea le suntem extrem de recunoscatori, pentru tot ce au realizat de-a lungul celor 20 de ani.
20. Cum vedeti Forever Romania peste 20 de ani?
Dora: Telul nostru cel mai important este sa ajunga produsele Forever la fiecare familie din Romania, cu bauturile noastre indragite sainceapaziua fiecarui om. Avem incredere in puterea echipei noastre, avem incredere in liderii minunaTi de azi şi de maine ai echipei noastre. Ei au fost si raman motorul reusitelor din companie. Dragostea pentru valorile Forever, pentru produsele Forever, pentru stilul de viataForever vor da roade şi cred canimic nu ne poate impiedica saurcam şi safim si in urmatorii 20 de ani in topul Forever nu doar european, ci si international.
Gabor: Anul acesta este cu totul special pentru Forever Romania. Unele lucruri nu pot fi cumparate, au o valoare nepreTuita si credem ca cel mai frumos dar pe care i-l putem oferi lui Rex la implinirea celor 20 de ani este succesul nostru, al tuturor. Cea mai buna masura a recunostinTei noastre pentru el si modul in care ii putem multumi este sa continuam sa fim zilnic cele mai bune versiuni ale noastre, pentru a scrie reusitele urmatorilor 20 ani. Pentru ca povestea Forever continua in tara noastra... si este scrisa impreuna cu fiecare dintre voi.
Dora & Gabor: Multumim din inima tuturor Forever Business Ownerilor si colegilor nostri din Sediul Central si din centrele de distributie din Romania si Republica Moldova pentru fiecare zi impreuna si pentru tot ce am construit pana azi. La multi ani, Forever Romania!